Myślę, że pytanie które zadaje sobie wiele osób chcących nauczyć się nowego języka.
A może uczyć się samemu? Kupić książki wraz z płytami audio i spróbować samemu? W końcu zaoszczędzimy i będziemy mogli się uczyć wtedy, kiedy będziemy mieli na to czas, nie tracąc go na zbędne dojazdy.
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i brzmi i tak i nie……. Wszystko zależy od samego kursu.
Myślę, iż samo pytanie rodzi się w naszych głowach przede wszystkim z negatywnego doświadczenia jakie większość z nas posiada. Szkoła…. lekcje języka angielskiego, albo też innego języka, przychodzimy i stała rutyna: otwieramy książki, czytamy, tłumaczymy, odpowiadamy na pytania do tekstu, jeszcze kilka zadań z gramatyki i już na koniec zadanie domowe – napiszcie opowiadanie…..
Kolejne kursy to już w szkołach językowych, albo w prywatnych instytucjach, jest lepiej??? hmm niby powinno być. Przecież płacimy. Szkoły kuszą – uczymy szybko i efektywnie kładziemy nacisk na mówienie, z nami nauczysz się szybko, uczą lektorzy z wieloletnim doświadczeniem. Przychodzimy na zajęcia i cóż…. grupa 17 osobowa, siadamy, dostajemy podręcznik i ćwiczenia, lektor ma odtwarzacz płyt, myślimy: będzie lepiej. Ale generalnie oprócz tego, że słuchamy nagrań z płyt jakieś 5 minut to kurs nie za bardzo różni się od standardowego….. cóż nie tym razem….
Kolejnym razem już jesteśmy mądrzejsi, myślimy: kursy grupowe to nie dla nas, więc zapisujemy się na zajęcia do tzw. małych grup językowych max 5 osób – teraz to już muszą być efekty, myślimy. W końcu płace więcej, będę mógł więcej być aktywny, mówić, zadawać pytania…… hmmm w rzeczywistości różnie to bywa…..
Zatem czy warto wciąż zapisywać się na kursy?????
Moja odpowiedz brzmi: tak warto, ALE sprawdź na co się decydujesz!
Po pierwsze są 2 kwestie kluczowe w ramach organizacji kursów:
* Nikt nie przekona mnie do tego, iż zajęcia w grupie osób, które reprezentują zupełnie inne poziomy może być skuteczne. To się po prostu nie uda! Osoby zaczynające będą czuć się niepewnie, za to osoby reprezentujące wyższy poziom najzwyczajniej będą się nudzić, mając poczucie nie do końca dobrze wydanych pieniędzy i nie koniecznie czujących efektywność kursu.
* Nigdy nie zgodzę się z tym, iż zajęcia w 17 osobowej grupie są to praktyczne zajęcia językowe hmmmm jak dla mnie to bardziej wykład, albo też monolog lektora, z ewentualnymi „wstawkami tych odważnych”. A przecież nie o to chodzi. Masz iść na kurs i się nauczyć języka, masz ćwiczyć, mówić, rozmawiać, udowadniać, argumentować, a nie słuchać. Posłuchać możesz sobie nagrań z płyt, radia albo kursu ESKK w domu, na to samo wyjdzie. A przynamniej nie stracisz czasu na dojazd i pieniędzy na paliwo albo bilet.
Po drugie: zajęcia grupowe mają swoje pozytywne jak i negatywne strony. Natomiast kluczowa jest w nich postawa lektora, który powinien jak najbardziej wykorzystać pozytywne aspekty prowadzenia zajęć w grupie, a zniwelować negatywne. O co chodzi??? Postać lektora??? kluczowa??
No tak wiadomo, prowadzi zajęcia więc z definicji jego postać jest kluczowa. Pewnie, tylko że może to zrobić w sposób absolutnie genialny, a może po prostu…. książka, teksty, tłumaczenia, zadanek kilka, ok i do domu, ćwiczcie. Nie, nie, nie!!! To nie w tym rzecz!
Pozytywne aspekty prowadzenia zajęć w grupie?
Zajęcia w grupie definiuję tutaj jako zajęcia, w których uczestniczy maksymalnie 10 osób.
– Jest nas kilkoro możemy pracować w parach, ćwicząc konwersacje, dialogi, przyjmując 2 skrajne stanowiska w sprawie, spierać się oraz argumentować.
– Lektor mając jedynie 5 par może przysłuchiwać się poszczególnym wypowiedziom, zwracać uwagę na wymowę, oraz poprawną argumentację, odpowiadać na pojawiające się pytania. Mówiąc kolokwialnie: spokojnie ogarnia 5 par prowadzących rozmowę.
– Osoby mają okazję rozmawiać z różnymi uczestnikami, których nie do końca może znają. Jest to fantastyczna okazja do ćwiczenia naturalnych sytuacji, w których znajdziemy się w przyszłości, kiedy to przyjdzie nam rozmawiać w obcym języku z osobami których zupełnie nie znamy. Będziemy musieli przełamać strach przed mówieniem, przed niezrozumieniem, albo też obawę przed tzw. obciachem i tym, że nie zrozumieją nas. Rolą lektora jest aby uczestnicy ćwiczyli z różnymi osobami. Jest to pozytywny aspekt zajęć grupowych, którego darmo szukać w zajęciach indywidualnych….
– Wszelkie prezentacje wykonywane na forum kilku osób dają możliwość przełamania się, swojego strachu, obaw oraz zetknięcia się z większym forum do którego mamy mówić w obcym języku. Jest to niezastąpione ćwiczenie, które procentuje na przyszłość większą pewnością siebie, doświadczeniem w przygotowaniu się do wypowiedzi, oraz nabraniu wprawy np. na rozmowach o pracę – darmo szukać tego aspektu w zajęciach indywidualnych. W końcu jesteśmy sam na sam z lektorem, szybko sie przyzwyczajamy – a jeśli mamy coś wypowiedzieć na forum kilku osób to już zupełnie inna perspektywa.
– Dodatkowo możemy wykorzystać inwencje twórcze uczestników kursu do zadawania pytań z zaskoczenia do różnych osób – ćwiczymy w ten sposób dotychczas zrealizowany materiał, cały materiał! Nigdy nie zapomnę pytań stawianych na zajęciach językowych: a które słówka mamy powtórzyć i się nauczyć te z 2 lekcji czy te z ostatniej 5 lekcji??? Kochani, język to nie historia czy chemia! Realizujemy materiał, który na zawsze już pamiętamy! Na zawsze! Ktoś powie: niemożliwe! A ja mówię: możliwe! Jak? Przez cykliczne i regularne powtarzanie! Przez regularne słuchanie radia, czytanie gazet, przez oglądanie filmów. Każdy język ma swoje bogate słownictwo. Nie mniej jednak pamiętajcie, że nie musicie znać całego słownika polsko angielskiego, czy też polsko norweskiego, aby bez problemu poradzić sobie w każdej sytuacji. Mam wątpliwości czy będąc Polakami znamy cały słownik języka polskiego 🙂 Zakres słownictwa którym posługujemy się na co dzień jest ograniczony.
To czy z zajęć w grupach będziemy zadowoleni czy nie zależy, po pierwsze, od ich organizacji: a mianowicie: małe grupy, wyrównany poziom. Po drugie od ich zorganizowania: ćwiczenia, które będą mobilizowały uczestników do podejmowania dyskusji, prowadzenia dialogów, występowania na forum, prowadzenia konwersacji z nieznanymi dotychczas osobami. A w program zajęć powinny zostać wpisane powtórki dotychczas zrealizowanego materiału, w nowych sytuacjach i kontekstach.
Nauka języka norweskiego – DLACZEGO WARTO
Z cyklu: Język norweski nauka, norweski nauka, nauka języka norweskiego, norweski, kurs norweskiego, korepetycje norweski, norweski wrocław